Interview Caroline

Naar aanleiding van het bericht dat Caroline doorgaat met Ambiance maar met de showroom gaat stoppen, spraken wij met haar over de redenen om dat te doen, maar ook over haar passie voor het realiseren van totaalconcepten in wooninterieurs. 

Waarom hebben jullie besloten de showroom te sluiten?

Meer focus op onze opdrachtgevers. Het ging eigenlijk heel geleidelijk. We probeerden het eerst door twee dagen te sluiten. Dat gaf al meer tijd om naar de klant te gaan en onderling met elkaar overleg te hebben zonder afleiding. Alleen wanneer ik helemaal full focus aan een groot project zit te werken, dan zit je toch in het zicht en dan zeg je een klant eigenlijk ook graag gedag.

En dat werkte?

Nou en of! Het werkte eigenlijk zo fijn, dat we steeds vaker dicht gingen. Eigenlijk viel alles toen op z’n plek. De beslissing om helemaal te sluiten hebben we dus heel bewust genomen, want we werken al twintig jaar in een superfijne ruimte, met een stalenkamer vol prachtige materialen. Dat laat je niet zomaar los. 

Gaat de klant de showroom missen?

Er zijn weinig shoppende klanten meer die voor een heel interieur komen, die komen op afspraak. Men neemt meer de tijd om over hun interieurplan na te denken. Even rondkijken in de showroom kan inderdaad niet meer, maar dit kan natuurlijk wel via Instagram of de website. Eigenlijk geeft dat zelfs een beter beeld, omdat dit allemaal gerealiseerd is in een echt huis of bedrijf en niet in een showroom.

Wat gaf ooit de meerwaarde van een showroom?

Voorheen ging je naar een beurs en in diverse winkels kijken en dan kocht je wat je mooi vond. Maar dat werkt niet altijd. Stel, je ziet in een kledingwinkel een prachtig pak hangen, dan zegt het niet dat het jou ook meteen staat, dat is hetzelfde met een interieur. Het moet letterlijk en figuurlijk passen!

Men oriënteert zich nu veelal online. Aan de hand van de sfeer die aanspreekt en de wensen die iemand heeft, maken we een interieurontwerp. Pas als dat staat gaan we echt de meubels uitzoeken en testen. Nu in de winkel en straks bij de leveranciers. Dan kost het ook veel minder tijd om de juiste bank te vinden. Die hoeft alleen maar mooi te zijn en lekker te zitten, kleuren en maatvoering hebben we daarvoor al bepaald. Alles begint dus met de afspraak en daarin is ‘de klik’ ook van groot belang. Je bent lang en heel close met elkaar aan het werk.

Je werkt nu 70 uur per week, hoe doe je dat straks?

Uiteraard kan ik niet alles alleen doen, maar zonder showroom verandert het allemaal. We hebben geen gastvrouw meer voor de showroom, ik ga niet meer op inkoop en er vallen veel andere showroomwerkzaamheden weg. Het is enorm tijdrovend! Ik wil graag die focus op mijn opdrachtgevers. 

"Full focus op projecten"

Hoe ben je eigenlijk bij Ambiance terecht gekomen?

Twintig jaar gelden werkte ik in de bloemistenwereld bij Van Der Maarel eventstyling, ik wilde toen echt iets anders. Mijn moeder zag diverse vacatures bij Ambiance, een parttime stylingfunctie en fulltime functie werkplaats medewerker. Wat ik zocht, moest fulltime zijn, alleen ik wilde zó graag de styling doen, dat ik aanbood 70 uur te werken en beide functies te doen. 

Ik werkte één dag per week in de showroom voor styling en verkoop, dit was echt mijn roeping! De werkplaats was ook heel leerzaam, want daar zag ik niet alleen hoe het afgewerkt werd, maar ook hoe de meubels uiteindelijk bij de klant werden neergezet. Hier leerde ik het vak vanaf de basis. Het had eigenlijk gewoon niet beter kunnen verlopen… 

Waarom had het niet beter kunnen verlopen?

Op deze manier kon ik het gehele proces overzien, want ik kwam steeds meer in contact met de klant en ik kreeg inzicht in hun wensen en hoe die werden ingevuld. Omdat ik wist hoe meubels werden gemaakt, kon ik dat heel goed koppelen. 

Van Gert kreeg ik veel ruimte om initiatiefrijk te zijn. Als een klant kwam voor een bank, wilde ik ook meedenken hoe het dan in zijn huis kwam te staan. Dus ik bedacht dat er plattegronden moesten komen. Ik begon met ontwerpen, niet alleen omdat ik het zo leuk vond om te doen, ik wilde dat het klopte! 

En nu gaat dat allemaal veranderen?

Nee, zeker niet allemaal, want ik blijf gewoon doen wat ik deed: het hele traject en de werkwijze rondom inrichtingen verandert niet. De afgelopen tien jaar is Ambiance uitgegroeid tot een bedrijf van totaalprojecten in interieur en zeker de laatste vijf jaar werken we bijna uitsluitend op afspraak. De projecten zijn groter, complexer en ingrijpender geworden en dit vraagt focus en een intensievere en persoonlijke samenwerking met onze klanten. 

Wat maakt de projecten ingrijpender?

In sommige projecten zitten we al twee tot drie jaar van tevoren aan tafel met de architect en de aannemer. In het begin met name voor de indeling van wanden. We maken op basis van de wensen een indeling waarin we alles meenemen; de keuken, woonkamer, slaapkamers, badkamers. Noem maar op. Er komt dan veel beter inzicht wat iemand nu daadwerkelijk gaat (ver)bouwen. Pas als dát staat, gaan we dieper in op het ontwerp; iets waar echt mijn kwaliteit ligt.

Veel mensen nodigen eerst een aannemer uit en geven aan dat ze willen verbouwen. Het is doeltreffender om eerst een plan te maken op basis van de wensen, en daarna die aannemer pas uit te nodigen of groen licht te geven op de indeling van het huis. 

"Intensievere samenwerkingen"

Er komt dus veel meer bij kijken dan alleen een interieur ontwerp?

Een ontwerp maken is één aspect, maar neem bijvoorbeeld het lichtplan. De lichtpunten kun je pas bepalen als je weet waar wat komt te staan, waar een spot moet komen en waar een wandlamp voor meer sfeer. Dit is onmogelijk om te doen zonder interieurontwerp. 

Dit scheelt de architect, aannemer én de opdrachtgever dus veel tijd?

We merken dat het voor alle partijen heel prettig werkt. Het scheelt veel tijd én het plan is zo doordacht dat er gelijk doorgepakt kan worden. Wanneer Ambiance is betrokken bij alle facetten van de (ver)bouw, merk je dat ook in de uitstraling, het is gewoon één geheel. 

Je moet je voorstellen dat je voor iedere ruimte naar een andere leverancier moet. Wanneer ik het totale interieur voor alle ruimtes ontwerp, kun je daarna alles veel gemakkelijker gaan inkopen omdat je precies weet wat je wilt. Het is maar de vraag als je overal iets laat ontwerpen of het wel een geheel gaat worden.

"Persoonlijker en nog meer aandacht"

Er dus alleen maar voordelen om zonder fysieke showroom te werken?

Dat het showroomwerk wegvalt is voor mij zeker een voordeel. Ik ben mijn twee lieve dochters en man natuurlijk ook vaak voorbij gelopen door het vele werken. Van 70 naar 40 uur op mijn 40e wordt misschien wel een keer tijd.

En voor de klant?

Zonder showroom ben ik minder beperkt tot het assortiment, kan ik nog vrijer zijn in mijn ontwerpen die dan nog beter aansluiten op de wensen van de klant. We maken nog steeds alles op maat en de klant kan daarin uit alle materialen en meubels kiezen. Als de klant tevreden is over de indeling, ga ik kijken welke bank daar het beste in past. Dan prikken we een dag en dat gaan we op pad. Want alles moet natuurlijk wel uitgetest worden, om te kijken hoe het zit! 

Is het een trend is dat meer showrooms gaan sluiten?

Geen idee, ik volg hierin echt mijn hart. Ik geloof ook echt dat dingen op je pad komen. Het sluit gewoon heel erg aan op mijn wens om echt focus te hebben op de persoonlijk aanpak binnen een totaalproject. Ik heb ontzettend veel ervaring opgedaan in de showroom. Die praktische ervaring is niet heel sexy, maar je koopt iets voor langere tijd en dan heb je veel aan het advies dat bepaalde zaken niet handig zijn.

Je blijft dus wel in het vak?

Jazeker! Ik heb echt het allerleukste werk! De uitdaging zit altijd tegenover mij. De één vertelt maar heel weinig, en dan is het aan mij om er alles uit te halen. De ander vertelt heel veel, maar heeft weer meer hulp nodig om te kiezen. En dat meebuigen met die verschillen is juist zo leuk. 

Wat is het eerste wat je gaat doen als de showroom echt is gesloten?

Dan krijg ik ook ruimte om weer breder na te gaan denken. Ik weet zeker dat dit straks terug te zien is in nog meer gedetailleerde interieurs die stuk voor stuk origineel zijn doordat het een vertaling van de opdrachtgever is. Ik ontwerp immers niet mijn interieur maar het interieur van mijn klanten.

"Ik heb echt het allerleukste werk"